torsdag 8. november 2012

Vannbakkels

På torsdag fikk jeg anledning til å tilbringe en hel dag med farmor og farfar. Som den morgenfuglen jeg er, våknet jeg tidelig. Jeg tenkte derfor at jeg skulle lage noe raskt, enkelt og som smakte godt med til dem. Valget falt enkelt på vannbakkels. Det er en myte at vannbakkels er vanskelig, men det skal ikke hindre deg i å få masse ros!


Ingredienser:
2dl vann
50g smør
2dl hvetemel
3 store egg

Sett ovnen på 200 grader. Ha vann og smør i en kjele. Smelt smøret. Når alt er flytende tilsetter du melet. Bland det godt sammen, røren skal slippe kjelekanten. Avkjøl røren litt. Det er viktig slik at du ikke får eggerøre når du tilsetter eggene. Tilsett ett egg av gangen, og bland godt. Bland inn så det andre, og så det tredje. Du kan ta en spiseskje og lag topper på et bakepapir eller så kan du sprøyte ut fine former med en stjernetipp. Jeg har brukt en Wilton 1M tipp. Stek vannbakkelsene i midterste rille i 25 minutter. En ting som er viktig å huske på er å ikke åpne ovndøren de første 20 minuttene. Når vannbakkelsene er stekt kan du la de avkjøle seg i ovnen med ovndøren åpen. Det som er så flott med vannbakkels er at du kan fylle de med akkurat det du vil; syltetøy i alle variasjoner, ost, krem, vaniljekrem etc. Avslutt med et melisdryss. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar