fredag 30. november 2012

Oreokjeks for allergikere

For de som følger meg på facebook, så fikk dere kanskje med dere at jeg prøvde meg på sjokoladekjeks uten egg, nøtter og soya i går. Og de ble vellykket!! Jeg fylte de med smørkrem, og vips oreokjeks for allergikere! Jeg har prøvd å ta step-by-step bilder denne gangen, hva syns du?


Ingredienser:
2 kopper hvetemel
1ts bakepulver
1/2 kopp kakaopulver
1/4 maismel (maizenna, pulver)
1/2ts salt
1 kopp sukker
50g smør
1/3 kopp kaldt vann






Bland sammen maismel, kakaopulver, hvetemel og bakepulver.


Bland godt med en visp til alle ingrediensene er godt blandet.


Ta romtemperert smør. Kommer det rett fra kjøleskapet kan du sette det noen sekunder i mikrobølgeovnen.



Ta sukker og smør i en bolle.


Miks til det blir hvitt og luftig. 


Tilsett kaldt vann. 


Miks godt til smørkremen og vannet er godt blandet. 


Tilsett smørblandingen i bollen med det tørre i, og miks sammen.


Da vil du få en litt tørr blanding.


Bland sammen til du får en samlet masse. 


Lag to jevnstore pølser. Pakk de inn i plastfolie, og legg de i frysen/kjøleskapet i to timer. Sett ovnen 190 grader. Ta pølsene ut fra frysen, og bruk en kniv og skjær tynne skiver. Legg de på en smurt bakeplate. Stek midt i ovnen i 12-15 minutter. 



 Avkjøl kjeksene på en rist. Disse kjeksene blir tørre og sprø, akkurat som oreokjeks skal være! Det som mangler nå er den gode kremen i midten. Jeg bruke halvparten av denne smørkremen. Den inneholder melk, men det kan du fint droppe om du er allergisk. Legg litt krem i midten på en kjeks, og ta en annen og press sammen.

Håper du ble fristet til å lage noen deilige sjokoladekjeks! Minner om at jeg har en konkurranse gående som du kan finne her




2 kommentarer: