lørdag 10. november 2012

Cookiemonster Cupcakes

For en liten stund siden feiret jeg bursdagen min, og da hadde jeg SÅ lyst å prøve meg på cookiemonster cupcakes. Jeg har brukt vaniljebunn og frosting. Jeg lagde mine lilla, med matchende former. Jeg har prøvd å skrive oppskriften på både engelsk og norsk, hva syns du? Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet. 




Ingredienser:
250g smør
4dl sukker
4 egg
2dl melk
6dl hvetemel
3ts bakepulver
1 ts vaniljeessens

Norsk: Sett ovnen på 175 grader. Bruk romtemperert smør. Pisk smøret og sukkeret sammen til du får en luftig smørkrem. Pisk inn et egg om gangen, pisk godt mellom hvert egg. Pisk inn vaniljeessens. Ha bakepulver og mel i en bolle, og bland godt sammen med en håndvisp. Bland dette inn i smørkremen vekselsvis med melken. Bland godt, men ikke pisk lenger enn nødvendig for å få deigen godt blandet. Ha papirformer i et muffinsbrett, hvis du har et. Fordel røren til de er ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen i 20-25 minutter. Sjekk med en tannpirker. Det skal ikke være røre på tannpirker når du tester. Avkjøl cupcakene på en rist.



Ingredients:
250g butter
400ml sugar
4 eggs
200ml milk
600ml wheat flour
3tsp baking soda
1tsp vanilla essence  

English: Preheat oven to 175 C, line a muffin tin with cupcake cases. Put room-temperate butter and sugar into a bowl. Whisk until you'll have a fluffy batter. Whisk in the eggs, one by one. Sift over half of the flour, whisk until incorporated. Pour in the milk, then whisk again before you sift in the rest of the flour plus the baking powder. Now whisk enough to make a smooth batter. Fill the paper cases with the batter, filling them three-fourths. Bake in the oven for about 20-25 minutes. Transfer to a wire rack. 



Ingredienser:
250g smør
0,5dl melk
2ts vaniljeessens
10dl melis
Norsk: Ta halvparten av melisen, romtemperert smør, vaniljeessens og melk i en bolle. Miks sammen til du får en myk og luftig konsistens, cirka 2 minutter. Tilsett resten av melisen og miks i 2 nye minutter. 


Ingredients:
250g butter
50ml milk
2 tsp vanilla essence 
1 liter icings sugar

English: Put the half of icing sugar, room-temperate butter, vanilla essence and milk into a bowl. Whisk (electric) until soft and fluffy, 2 minutes. Add the rest of the icing sugar and whisk for 2 more minutes. 




Dekorasjon:
100g hvit sjokolade
50g mørk sjokolade
Dine favoritt kjeks, jeg brukte Dots
Konditorfarge

Norsk: Smelt den hvite sjokoladen i mikroen. Bruk en skje og lag runde pletter. Sett i frysen til avkjøling. Smelt den mørke sjokoladen. Bruk en tannpirker med smeltet sjokolade og lag pupillene på de hvite sjokoladeplettene. Sett i frysen. Jeg brukte en Wilton 1M tipp, men du kan egentlig bruke den du har tilgjengelig. Jeg sprøytet ovenfra, og lagde flere "stjerner" over hele cupcaken, før jeg sprøytet to nye lag. Avslutte med å pynte med kjeks og øyne. 


Decoration:
100g white chocolate
50g dark chocolate
Your favourite cookies, I used Dots (Similar to Oreo)
Food coloring

English: Melt the white chocolate in the microwave. Use a spoon to make the eyes. Put them in the refrigerator. Melt the dark chocolate and make the pupils on the eyes. Chill. I used a Wilton 1M tip, but you can use the one you want. I piped from above, and make "stars". When I completed a round, i made a new layer. All together i made three layers, before I decorated with a cookie and the eyes. 


I hope you got inspired to make a bunch of these cute cookiemonsters. Leave a commen if you'd like, and remember that you can like me on facebook:)

2 kommentarer: